lördag 4 juni 2011

Småkakor med lime och kokos

För några dagar sedan, kom baksuget över mig igen.
Det gör det emellanåt, sen jag inte har kvar bageriet längre. (till mina barns stora förtjusning, för då brukar jag fylla frysen...)
Denna gången hade jag inte choklad hemma så jag improviserade och fick fram underbart spröda goda kakor med somriga smaker av lime och kokos.

Här kommer receptet för de som vill prova:

200 g smör
1 dl socker
5 dl vetemjöl
1 lime
80 g kokos

Rör smör och socker vitt och  poröst.
Riv under tiden skalet av en lime.

Blanda ner vetemjöl, kokos och limeskal.
Pressa saften av halva limen och tillsätt den.

Rulla till 2 längder som du lägger in i aluminiumfolie och låter vila
 i kyl i 1-2 timmar.

Skär i halvcentimeters skivor, lägg på bakpappersklädd plåt och
grädda i 10 - 12 minuter i 175 grader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar