torsdag 8 september 2011

Dekorerade cookies

Häromdagen satt jag och en kollega till mig och diskuterade vår sockerpasta.
Det faktum att det inte är så söt, ger den möjligheter att använda till mer än ett tårttäcke.
Annette kläckte idén att den skulle fungera på cookies, så jag beslöt mig för att prova.
Oftast används söt kristyr, vilket kan bli lite väl sött...

Då det så smått börjar närma sig Halloween och jag ska skylta om med det temat,
fick det bli Skeleton Jack-kakor.
För att kakorna skulle ha en härlig fräschör, valde jag att bre ett tunt lager av lemoncurd mellan kakan och sockerpastan. Dels är det fräscht och gott, och dels fungerar det som ett "klister" så att sockerpastan fastnar på kakan.
Det fungerar även toppen med nutella, jordnötssmör, sylt eller marmelad.
Resultatet blev mycket gott och något jag definitivt kommer att arbeta mer med. Både privat att bjuda på, men även att skylta med...

Ta ett kakrecept där kakan inte flyter ut vid gräddning!




Jag har tagit ut kakorna med ett runt mått.
Själv använde jag mig av mitt runda utstickarset, men du kan ta ett vanligt dricksglas i lämplig storlek.

En klick lemoncurd bres på kakan.



Med samma mått som jag tagit ut kakan med, har jag även tagit ut sockerpastan. Pastan är kavlad ganska tunnt. Bara en eller ett par millimeter tjockt.

Av svart marsipan har jag rullat små kulor till ögon och näsborrar.
"Näsborrarna" rullar jag lite droppformade innan jag trycker till dem.



Med svart pulverfärg som jag blandat med lite klar alkohol, målar jag nu detaljerna på sockerpastan.
Du kan även använda vår nya tuschpenna med svart karamellfärg.

Så var då mina halloweencookies klara.
Snabbt och enkelt!









Ett mycket roligt inslag till fikan, barnkalaset, eller med en mer färgglatt och arbetat utseende även till födelsedagar, dop och tom bröllop!

Ett tips är också att baka kakorna till barnkalaset och låta barnen själv dekorera med olika färger på sockerpastan, blommor och blad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar