onsdag 3 augusti 2011

Ny skyltning

Dags att skylta om!
Denna gången bestämde vi oss för att köra allt i svart och vitt, med endast en accentfärg i bakgrunden.
Skyltningen är inte gjord än, det gör vi i morgon, men tårtorna är färdiga.
Naturligtvis har jag även tagit in lite nya produkter och jag passade på att använda dem i mina nya skyltexemplar:

Chackformar att gjuta choklad i.
Nu kommer ju chokladen att smälta i vårt skyltfönster, då fönstret
har stekande som på sig från 11 på förmiddagen och frammåt....
Därför valde jag att gjuta de svarta figurerna i färdigfärgad svart sockerpasta, och de vita i en blandning av den vita sockerpastan uppblandad med flowerpaste/blomsterpasta.
Det går utmärkt det med, och jag har en chacktårta som står sig fint i skylten!




Svart/vit elegans!  Det är inte mycket som slår det!  Jag har använt mina nya tappits, Decorative design cutter set. (Låter lyxigt, eller hur?)  Tappits är en utstickare som används till sockerpasta, modelleringspasta eller blomsterpasta. Många skulle nog säga att det inte fungerar så bra med sockerpastan då den är för mjuk och lätt fastnar i tappitsen, men här har jag använt den färdigfärgade svarta sockerpastan med mycket gott resultat. Den släpper lätt från "linjalen" med en lätt touch på bordskanten. (Man snärtar till med tappitsen mot bordet och då släpper pastan.)
Jag fäste mina vackra figurer med lite ätbart lim.
Bården har jag gjort av en multi ribbon cutter.
Hur ni använder den ser ni på instruktionsfilmen här.
(Klicka på "ribboncutter")                             



Detta är en "klassiker i repris". Den är gjord för att visa pärlbården, draperingen och att det visst är snyggt att klä en tårta i svart!
Jag har också fått in nya pistiller att använda i ex spritsade liljor som här på bilden. Det syns tyvärr ganska dåligt, men bland de spritsade vita rosorna finns det svarta liljor med vit mitt och vita pistiller.
Pistillerna kan också användas för sugarflowers.




Också mitt sista skyltprojekt.
En kul zebramönstrad tårta med enkla rullade kulor som bård.
Till denna tårtan behöver du knappast några verktyg.
Däremot är caketoppern, skorna, lite bökiga att göra för hand.
Vi kommer att ta in ett komplett set med både en silikonform för klacken, så att den blir riktigt snygg, en utstickare för själva skon, samt torkformen för att få rätt höjd och form. Det ingår också olika mönster för att få sandalett, klädd sko eller som här på bild, en sko med öppen tå.
Vid förfrågningar kan vi få hem formen snabbare, så hör gärna av er vid intresse...

Skon är gjord i vår nya flowerpaste. Tårtan är klädd i sockerpasta medan zebraränderna är skurna på fri hand av svart marsipan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar