fredag 6 september 2013

Chokladsirap

För några dagar sedan snubblade jag över ett recept på "Homemade Chocolate Syrup" som hade en förförisk bild kopplad till sig.
Jag blev enormt sugen på att testa, och efter att ha provat och mixtrat lite med receptet (och översatt till svenska mått), delar jag nu med mig...
Suverän för allt från sås till glassen, topping till cupcakes samt att ringla över tårtan, pajen....



Ingredienser:
0,75 dl kakao
1,25 dl vatten
1,5 dl socker
1,5 tsk vaniljsocker
En nypa salt

Blanda kakao, vatten, socker och salt i en vid kastrull.
Vispa / rör tills det börjar koka.
Låt koka en minut.
Dra kastrullen av värmen och tillsätt vaniljsockret. Vispa väl.

Låt nu sirapen svalna under natten. Den kommer att bli mycker tjockare när den blir kall, som sirap!

Jag använde chokladsirapen som glassås när den var varm, samt som topping på mina cupcakes då den svalnat dagen efter. (Läckra kladdkakemuffins, återkommer med receptet på dem vid ett annat tillfälle)
Crispen jag har dekorerat med hittar du här:
http://www.dreamcakes.se/store/p/strössel-158321/choklad.-crisp-moccabönor-252955

Muffinsformarna finns i 2 olika storlekar. De heter "Miss autumn" och du hittar dem här:
http://www.dreamcakes.se/store/category/standard-och-jumbo-157635



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar