onsdag 22 oktober 2014

Söta regnbågar på två olika sätt


Jag ville göra något kul med mitt Multipack Basfärger.
Ett 5-pack sockerpasta från Renshaw.
Så vad gör man då? Paketet innehåller ju regnbågens färger, so here it is!

Med en vanlig cirkelutstickare stack jag ut två cirklar i flower and modellingpaste.
Jag valde vitt (den finns i fler färger) för att regnbågen skulle synas riktigt ordentligt.

Jag började med den svarta sockerpastan underst och fyller på med de andra färgerna efterhand. (Här får jag erkänna att jag googlade fram i vilken ordning färgerna ligger i. Pinsamt, men sant!)

Den plattan som ska ligga på cupcaken, behåller jag rund.
Den som ska stå upp, kapar jag nederdelen på direkt.

(Den kommer vi skära en gång till sedan, för att jämna till alla kanterna.)



Ett tips när ni ska rulla ut era "korvar" med sockerpasta:
Använd smoothern!
På det sättet får ni ett jämnt resultat och inga märken efter fingrarna.



För att fästa regnbågens ränder på plattan, använder ni vanligt vatten. Gör ni större motiv med tyngre dekor, går ni upp i "klistrighet" och använder ätbart lim.

Bry er inte så mycket om avsluten på mönstrets kanter.
Det rättar vi till på slutet!
Då skär vi alla ränder på en gång och får ett jämnare resultat än om man skär en och en.

När plattan är färdig, jämnar du till kanterna med en kniv och lägg den till sidan för att torka i lugn och ro.
(Denna delen kan du med fördel förbereda dagen innan)

Nu är det dags att spritsa din cupcake.
Ska du ha en platta liggandes ovanpå, behöver du inte så mycket fyllning (om du inte vill ha det förståss).
Ska din cupcakedekor stå upp, spritsar du lite mer frosting på den.
För just detta mönstret, använder du tyll 1M.


De fina muffinsformarna är Rosa metallicformar från PME.
Snygga i färgen, superbra att baka i.



För platt dekor på en cupcake,
behövs inte så mycket frosting.
Här har jag fyllt upp den tomma ytan med små söta hjärtan utstansade från den gula sockerpastan.
Hjärtutstickarna hittar du här.


När du vill ha stående dekor, trycker du försiktigt ner den i frostingen.
Förankra ev med mer frosting ex som små moln runt dekoren.

Låt torka. Ät och njut!





Följ oss på Google+ : google.com/+DreamcakesSeälskabakning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar