fredag 17 oktober 2014

Aunt Youlandas Chocolate Banana Coffeecake

För en tid sedan bestämde jag mig för att fräscha upp mitt flyt när det gäller det engelska språket.
Jag pratar relativt sjysst engelska, men ibland märker jag att "flytet"inte längre flyter, så att säga....
Min vännina Magda (tack snälla du) lånade därför ut fyra böcker på engelska till mig som hon trodde skulle passa för ändamålet. Och att det gjorde! Vad kan väl vara bättre än att läsa deckare med en huvudperson som äger och driver ett tårtbageri? Dessutom avslutas varje bok med läckra recept både på sötsaker och mat som bjudits på i boken. Här kommer ett av dem.

                                 

Aunt Youlanda´s Chocolate  Banana Coffeecake

1,5 cups halvsöta chokladbitar
2/3 cup farinsocker
2/3 cup hackade valnötter (jag använde hasselnötter här)
2 tsk kanel
0,5 cup mjukt smör
3/4 cup strösocker
1 stort ägg
1 1/4 cup mosad banan (gärna övermogen)
2 msk creme fraiche
1 msk mjölk
1,5 cups vetemjöl
3/4 tsk bakpulver
3/4 tsk bikarbonat
1,5 tsk salt

(Har ni inget mått med cup, hittar ni en omvandlingstabell här:
http://dreamcakesbloggen.blogspot.se/2013/10/omvandlingstabell.html)

Ställ ugnsvärmen till 180 grader.
Smörj en rund bakform och bröa med mjöl.
Börja med att i en liten bunke blanda chokladbitar, farinsocker, hackade valnötter samt kanel.
Ställ bunken åt sidan en stund.

I en stor skål vispar du nu smör socker och ägg med elvisp tills smeten är vit och "fluffig".
Tillsätt bananer, creme fraiche och mjölk. Blanda väl.
Vänd nu ner mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt tills de precis blandats.

Fördela lite mer än hälften av smeten i din bakform.
Sprinkla över hälften av "strösslet" från din lilla skål och bred försiktigt på den sista smeten.
Avsluta med resten av strösslet.

Ställ in kakan i ugnen (nedersta falsen) och baka i 40-50 minuter.
Använd gärna en sticka för att se att kakan inte är kletig i mitten.


Låt kakan svalna i bakformen på ett galler.
Servera ljummen.





Den här kakan smakar underbart även dagen efter den bakats och går utmärkt att frysa.
Frys kakan antingen hel i plastpåse, eller bita upp och svep in i plastfolie som ni sedan stoppar i plastpåse. Då kan ni ta upp portionsbitar i det antal ni behöver. (Om ni får den att räcka så länge...)

Följ oss på Google+ : google.com/+DreamcakesSeälskabakning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar