tisdag 9 december 2014

Pepparkakans dag

Idag är det pepparkakans dag! (Jo, jag vet. Det finns en dag för allt!)

Att baka pepparkakor tar sin tid och då det är tisdag idag och det inte finns tid - iallafall för mig - att ställa mig och kavla pepparkaksdeg, fick det bli muffins istället.


Pepparkaksmuffins      
Räcker till 12 cupcakes/muffins
Härligt julig mjuk pepparkaka som håller sig saftig med lingonen.


150 g smält smör
3 ägg
3 dl socker
1,5 dl gräddfil
1,5 dl lingonsylt fast
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 msk kanel
1 msk Ingefära
1 tsk kryddnejlika


Låt smöret svalna.
Vispa ägg och socker.
Vänd ner gräddfil, lingon och smör.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggblandningen.
Portionera ut i muffinsformar. Fyll ca ¾ av din muffinsform.
Grädda 175 grader i ca 15 minuter, beroende på om du gör stora eller små muffins.


Som topping har jag gjort en vaniljfrosting (se recept på hemsidan under "topping") och jag har bakat av muffinsen i miniformat i våra minimuffinsformar i guld.


https://plus.google.com/u/0/b/110169536901589980222/+DreamcakesSe%C3%A4lskabakning/posts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar