torsdag 21 april 2011

Gästspel på Wapnö slott



Min vän Christoffer som jobbar som kock på Wapnö slott, bad mig om hjälp häromveckan.
Det skulle serveras tårta med blomstertema på en tillställning de skulle ha.
Då han själv inte hade möjlighet att göra tårtorna denna gången (vilket han i vanliga fall skulle kunna göra, han har trots allt gått kurs hos mig!) undrade han om jag kunne hjälpa till.
Så ett gästspel på Wapnö resulterade i följande tårtor:





En blomsterkorg med spritsat korgmönster av chokladfrosting.
Vaniljbotten, chokladbotten och en len päronmousse fanns i.
Fullt av trädgårdsblommor fanns i "korgen".                                    




En "enkel" blomma med 3 fjärilar.
Bakad i vår blomsterform, täckt med sockerpasta som har en varm gul färg som jag färgat in av den gula och lite av den orange pastafärgen.
Det bruna är en chokladfrosting som jag spritsat i mitten med grästyll.
Avslutningsvis är det sprinklat gult och guldsocker och satt på tre oblatfjärilar.
Innehåll: Vaniljbotten, chokladbotten och fylld med rabarbermousse med jordgubbsbitar.



Och slutligen en hexagonal tårta jag klätt med vit sockerpasta.
Kanterna har jag sprayat med grön sprayfärg. De gröna bladen är av
grön frosting. Prästkragar, jordgubbar, rosor violer och rosknoppar dekorerar tårtan.

Innehåll: Vaniljbotten, jordgubbsmousse, chokladbotten.






1 kommentar: