onsdag 27 april 2011

Sockerpasta och grädde

För en tid sedan valde vi att ta in en ny sorts sockerpasta.
Sockerpastan heter Renshaw,  Regal Ice (jo, jag har skrivit om detta tidigare) och kommer från England.
För att se vad den "går för" valde jag att testa den ordentligt.
Vi gjorde först tre bakelser med bara grädde, kavlade ut 3 olika tjocklekar på sockerpastan och täckte var och en av dem med 1mm, 2 mm samt 4 mm tjock sockerpasta.
Döm om min förvåning när absolut INGENTING hände!
Jag förvarade bakelserna i kyl hemma, då jag ville ha resultatet av en vanlig kyl som alla har hemma.
Ni vet, med grönsaker, mjölkförpackningar osv.

Samma sak gjorde jag med endast mousse.
4 bakelser fylldes och täcktes. 2 med arribamoussen samt 2 med persika/passionsmousse.
Detta gick dock inte lika bra. (nu var jag mycket förvånad, då ovanstående test fungerat så fantastiskt bra!)
Sockerpastan smälte under natten och det blev blött på tårtfatet.

Så då gjorde jag ett test till. Jag fyllde tårtan med mousse. Ena fyllningen består av arribamoussen (en av mina favoriter) och den andra blev en krusbär/kiwimousse.
Runt tårtan strök jag ett lager vispad grädde för att så att säga "fodra" tårtan så att inte sockerpastan och moussen skulle få kontakt.
Detta gick mycket bra!


Tårtan kläddes med grädde och sockerpasta.

Efter en dag, skar jag bort en skiva.
Fantastiskt gott test det här!
Efter 3 dagar börjar det fukta sig på utsidan,
men inte på insidan. Det är fukten från kylen och inte grädden...


Jag hade tårtan totalt i 6 dagar i kylen och den såg lika dan ut som den sista bilden.
Som ni ser är där ingen fukt som läckt ut, tårtan är torr på insidan.
Testet gick över förväntan.
Jag har också haft kontakt med två av mina kolleger som också de har denna pastan i sina sortiment.
Annette på Cake & Design samt Sheller på Ultimate Cake.
De har gjort samma test med samma resultat.
Vi har alltså äntligen hittat en sockerpasta som är smidig att arbeta med, inte smakar så sött som andra märken gör, samt TÅL GRÄDDE!

1 kommentar:

  1. Super bra!!! Den måste jag testa!!!

    Fin blogg du har!!

    Mvh Milla

    SvaraRadera