torsdag 5 maj 2011

Skyltning pågår!

Nu har vi skyltat om inför konfirmation och student!

Jag gjorde en skylttårta för konfirmation där jag snurrat rosor och blandat med campanulan som jag lagt i ett kors på tårtan. Ett lila "band" där jag skrev namn och datum ligger över ena hörnet. Sidorna har jag dekorerat med pärlemopärlor. Kantbården är spritsad med tyll 6. Kanterna har jag använt lila marsipan. Locket är sockerpasta.

Inför studenten  har jag haft sommaren i tanken (bilden längst till vänster) och gjutit jordgubbar i vår nya silikonform, tryckt ut prästkragar med vår utstickare för gerbera (finns i 3 olika storlekar) samt lagt dit en studentmössa gjord av polystone. Skriften är gjord av tårtgelé.

De små minicupcakes på fatet är vanliga vaniljcupcakes som jag bakat i våra blå metallicformar. För att de ska hålla formen riktigt bra, har jag använt ett minimuffinstråg när jag bakade.
I detta fallet, när de ska stå i skyltfönstret, har jag spritsat kristyr. I vanliga fall hade jag använt någon form av frosting (se receptsidan för olika förslag). Avslutningsvis har jag dekorerat med en sippa.

Avslutningsvis har jag också gjort en bildtårta. Jag gjorde ofta det när jag bakade och levererade tårtor. De var mycket populära.
Tårtan är täckt med vit sockerpasta som jag på sidorna sprayat med gul spraykaramellfärg.
Bilden läggs på och jag dekorerade med en spritsad kant (tyll nr 18), de färdiga blommorna samt blad spritsat med lövtyllen. Blommorna har jag gjort av blomsterutstickarna. Beskrivning på hur jag gjort kommer ut inom de närmsta dagarna på vår sida med tips och ideér. Jag har använt den färdigfärgade sockerpastan till blommorna och i mitten har jag använt gult kornströssel. Självklart kan man göra dessa blommor i vilka färger man vill, men jag tyckte att gult och blått var klassiskt inför studenten.

Vill ni kika på bilderna i lite större format, finns de inlagda under "fest" i galleriet.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar