fredag 26 juli 2013

Maräng och Hallonrutor

När jag drev mitt coffeehouse, bakades allt från grunden. Recept hittade jag överallt och bakböcker - som alltid varit mitt favoritlektyr - blev luslästa.
En bok jag aldrig blev besviken på (och det gäller samtliga av författarnas kok- och bakböcker)
är Två systrars söta, samt uppföljarna till dessa. Här kommer ett av de bakverk jag tagit från deras bakbok "Sommarens söta" som serverades under sommarperioderna.
Håll till godo!



Ca 24 rutor:
75g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
4 äggulor
1,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk
ca 1,5 dl hallon

Maräng:
4 äggvitor
2 dl strösocker
0,5 tsk pressad citron (Org ättiksprit, men jag trivs bättre med citronen)

Värm ugnen till 175 grader.
Smörj och bröa en ugnsfast form, ca 20*30 cm.

Vispa smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna en i taget och vispa ordentligt.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten tillsammans med mjölken.
Bred ut smeten i formen och strö över hallonen.

Vispa äggvitorna till hårt skum i en ren bunke.
Tillsätt sockret matskedsvis och citronsaften under kraftig vispning till en fast marängsmet.
Bred den över kaksmeten.

Grädda 40-45 minuter. Lägg lite folie över kakan om marängen börjar få för mycket färg.
Låt svalna och skär sedan i rutor.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar