tisdag 5 november 2013

Dahliainspirerad blomma av rosutstickaren

I min mormors trädgård växte en sorts Dahlia som har "rör" till kronblad.
Vet ni vilken jag menar?
Tanken var att jag skulle göra en sådan Dahlia, men längs vägen ändrade jag modellen till att bli en broschliknande dekoration istället. Så här kommer en dekoration som kommer att vara riktigt sjysst dekor på en tårta (jag återkommer med bild på den, då den ingår i mina planer inför julskyltningen) men är vacker även på en cupcake.
(Jag ber i förhand om ursäkt över min lite gryniga kvalité på bilderna!)

Du behöver:
Modelling and Flowerpaste
Paddy
Dogbone - Bonetool
Petalveiner
Rosutstickarset "Petit"
Ätbart lim
Pensel
Valfri pulverfärg - här: Afrikan violet
Glitter i matchande kulör (valfritt)


Börja med att sticka ut två stycken blommor av den största utstickaren. Lägg den på paddyn och tunna ut kronbladen med ditt dogbone.






Pensla lite ätbart lim på ena sidan av kronbladen.
Här räcker det med ytterst lite, det är bara så att kronbladen håller ihop när ni rullat dem.

 Med hjälp av er Petal veiner, tar ni med den sidan som INTE har lim på sig, upp över veinern och nedåt så att den sätts fast i limmet och bildar ett "rör".
Fastnar verktyget i bladet (det kan lätt bli så när ni gjort några stycken, då kan verkyget få lim på sig och bli klibbigt) doppar ni den i lite maizena, så är verktyget lätt att arbeta med igen.


Så här ska det se ut då ni är färdiga med ett "lager".







När ni gjort de två största blommorna färdigt, lägger ni dem omlott på varandra och gör två av den näst största.
Ni använder samma teknik och lägger även dem omlott ovanpå de största blommorna.
Glöm inte att pensla på en klick lim emellan lagren, så att de sitter ordentligt.




När de fyra största lagren är färdiga, tar ni ytterligare två lager av den näst minsta och sätter fast, för att avsluta med tre av den minsta utstickaren.
Allt hanteras på samma sätt. Det blir bara lite "pilligare" ju mindre blomman blir.





Den sista blomman får försiktigt tryckas ned på plats med din petalveiner.

Låt nu blomman torka 8-10 timmar. Den kommer då fortfarande vara mjuk undertill, så hantera den försiktigt, men för färgens skull räcker det att vänta dessa timmar. Vill ni kan ni låta den torka igenom ordentligt.



Använd en pensel för att torrborsta din blomma.
Häll ut lite färg på en bit hushållspapper och "dutta" försiktigt av överskottet innan du penslar blomman. Detta för att undvika att du får en större mängd pulverfärg än du önskar i rören.
Här väljer du själv om du vill färga endast ytterkanterna eller om du vill placera färg även längre ned i blommans mitt.


Avsluta nu med att pensla på lite glitter på din blomma.
Detta är självklart valfritt, men ger en upphöjd effekt på din dekoration.





Nu är den färdig att använda!












Och så här fin blev den på min cupcake!























https://plus.google.com/b/110169536901589980222/+DreamcakesSe%C3%A4lskabakning/posts


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar