lördag 16 juli 2011

Receptexperiment nr 3

Jag har hittat ett enkelt "rent" recept som jag har exprimenterat med den senaste tiden.
Grundreceptet består endast av smör, socker och vetemjöl samt hackad choklad.

Nu tycker ju jag att det är tråkigt att alltid göra samma sak, så därför mixtrar och trixar jag med recepten för att få olika smaker.
Sist gjorde jag med lime och kokos. Ett recept jag redan delat med mig av tidigare här på bloggen.
Denna gången var jag ute efter en lite "grövre" kaka som inte skulle vara så söt.
Det blev följande:

Dinkelkaka med rostade solrosfrön


200 g smör
1,5 dl socker
4 dl vetemjöl
1 dl dinkelmjöl
1,5-2 dl solrosfrön


1) Rosta solrosfrön i en torr panna antingen på spisen eller i ugn. (Ugnen är ju redan varm och dessutom ryker det mindre i köket...) Låt svalna.

2) Vispa ihop smör och socker vitt och luftigt.

3) Blanda vetemjöl och dinkelmjöl. Rör ner i smör/sockerblandningen.
Tillsätt de svalnade solrosfröna.

4) Rulla ihop degen till en eller två "korvar" och lägg i folie. (det här smulade endel för mig, jag klämde bara   ihop smeten med fingertopparna.)  Låt ligga svalt i kyl ca 1 timme.

5) Ta ut degrullarna och skär med vass kniv ca 1 cm tjocka skivor.
     Lägg på plåt och grädda i 180 grader ca 8 minuter.

Dessa kakorna flyter inte ut, så ni kan lägga dem ganska tätt på plåten.

Har ni egna roliga recept ni vill dela mer er av?
Maila mig recepten, gärna med en trevlig bild, så lägger jag in dem på hemsidan under "recept"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar