torsdag 3 oktober 2013

Dahlia av rosutstickare. Modell 1

Som de flesta vet vid det här laget, är jag förtjust i utstickare som kan användas till mer än de är tänkt för från början. Rosutstickaren är därför en av mina favoriter.

Jag kommer i en liten serie visa olika blommor som enkelt görs av rosutstickaren. Storlek väljer du själv, beroende på hur du ska använda blomman.

I detta fallet har jag använt rosutstickarsetet "Petit" som säljs i 4-pack.






Du behöver:
Flowerpaste eller Modelling and flowerpaste
Rosutstickare
Dogbone
Petal veiner
Pensel
Ätbart Lim
Kavel
Paddy
Pulverfärg valfri kulör och ev Glitter om du vill

Kavla ut din flowerpaste och använd den största av dina valda rosutstickare. Lägg blomman på paddyn.
Paddyn "ger med sig" när man tunnar ut bladet som annars går sönder om man arbetar direkt på sitt arbetsbord.
Tunna ut kanterna med ditt dogbone.
(Se hur jag placerat verktyget så att du håller det över blomman.
När du arbetar så här, slipper du "kälkbackar" på kronbladet.)





Ta din petalveiner och rulla över kronbladen för att ge riktigt naturtroget mönster på kronbladet.
(Denna del är valfri, men jag tycker det är vackert när kronbladen blir mönstrade, det ger mer "liv" i blomman.)







Nyp nu ihop yttersta delen av kronbladet mellan tumme och pekfinger, så varje blad får en spets.










Pensla på lite ätbart lim i mitten av blomman och sätt dit nästa "varv" av kronblad. Kronbladen ska hamna "omlott".








Jag har till denna blomma använt följande storlekar:
2 lager av den största utstickaren, 2 lager av storleken under den, ytterligare 2 lager av den näst minsta.
Jag avslutar med 3 lager av den minsta storleken.
Alltså totalt 9 lager har använts.







Lägg din blomma att torka och torrborsta med din valda färg då blomman torkat.
Jag börjar inifrån och drar penseln utåt, men självklart kan du pensla endast längst ut på kronbladens spets om du vill ha en vit blomma med effekten av färg längst ut på kanten.

Använd lite hushållspapper att försiktigt "stöta" penseln mot, för att få bort överflödig färg från penseln.



För en riktigt läcker effekt, avslutar jag med att applicera ett mörklila glitter som matchar min valda pulverfärg.


Nu är din blomma färdig att användas på valfritt bakverk!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar