fredag 22 augusti 2014

Söta fyllda fjärilskakor



En icke-nyhet är att jag gillar att använda verktyg till saker de egentligen inte är tänkta att användas till. Det ger mig en bra känsla när jag kan få ut så mycket som möjligt från ett användningsområde.
Denna gången gäller det fjärilsutstickaren med ejektor. En utstickare i 3-pack som är till för sockerdekor.
(Marsipan fungerar också)                                                  

Idag har jag använt den för att göra dekor på kakdeg.
Här kommer resultatet. Fyll dem med vad ni känner för: Lemoncurd, sylt, jordnötssmör, nutella.....
Själv använde jag kondenserad mjölk på burk som jag kokt. Det blir en god kolaaktig smak.
Har ni inte provat, så rekommenderar jag det varmt!
Det här behöver du:





Blanda ihop degen enligt receptet. Ta ut kakor med kakmåttet.
På hälften av kakorna sticker du ut ett "hål" med fjärilsutstickaren. (Jag använde den minsta av de tre)

Lägg på bakpappersklädd plåt och grädda i 180 grader under 8-10 minuter.
Låt kakorna kallna, gärna på galler.

Bre nu på valfri fyllning - här kokt kondenserad mjölk - på de HELA kakorna.
Lägg de andra kakorna med ovansidan upp och pudra med florsocker.
Använd gärna vår sugarshaker, den ger endast den mängd florsocker som kommer direkt, sen får du vända burken igen för nästa omgång. På det sättet får du inga överflöd, utan bara precis den mängd du vill ha.

Nu är det dags att lägga ihop kakorna.
Lägg den "pudrade" kakan ovanpå den med fyllning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar